“Flutter Entertainment gebruikt haar data voor maximalisering van gokverliezen, niet voor de zorgplicht”

De documentaire “60 minutes” geeft een inkijkje in verborgen werelden. Deze aflevering gaat over online sportsbetting en gokken in Amerika en Engeland. Daarbij doet 60 Minutes een boekje open over verkregen software data van “Flutter Entertainment”, het moederbedrijf van onder andere Betfair, Pokerstars en Tombola. Bij de analyse van de data door journalisten leverde dat zorgwekkende vragen op. 

USA: 50 miljoen gokkers

“Ik ben een sportfan, maar door de jaren heen werd ik eigenlijk alleen nog maar warm van het gokken op sport. Via mijn telefoon plaatste ik weddenschappen, altijd en overal. Ook onder de douche”.

Dat vertelt een ex-gokverslaafde in een interview in de documentaire. Zijn leven stond in teken stond van wedden op sport. Hij bevond zich ergens met vrienden of familie, maar hij was niet present. Het gevoel van bezig zijn met de wedstrijd waar hij op gokte overheerste.

“De leagues, sportsbooks en commercials normaliseren gokken onder met name jonge mannen tot 35 jaar oud”, vervolgt de man.

Geld om te gokken

Een advocaat die in de documentaire het woord krijgt verloor zijn juridisch ambt door het gokken. Vandaag de dag begeleidt hij gokverslaafden. Daarbij stuit hij met name op mannen tot 25.

“Hun prikkelbare brein is nog niet volgroeid”. 

Het gokgeld komt van Amerikaanse studiefinancieringen, zogeheten scholarships. Ook gaan erfenissen er doorheen. 

“Het is een maatschappelijke noodklok die luidt; maar er wordt niet over gesproken”.

Misbruik in plaats van gebruik casino data 

De 13 minuten durende YouTube documentaire refereert aan het feit dat 50% van de jonge mannen tot 25 jaar méér inzet dan ze zich eigenlijk kunnen veroorloven. Hoe komt dat eigenlijk? De journalist kreeg casino data in handen van “Flutter Entertainment”. Dat bedrijf is onder andere eigenaar van “Pokerstars, Betfair en Fanduel”. In Nederland heeft Flutter voet aan wal met het bingo platform “Tombola”.  

De data van Flutter betreft het speelgedrag een Engelse gokker. Er zijn 93 individuele data punten gebruikt om een gokker te profileren. Daaruit blijken de volgende gedragingen:

  • Op welke tijdstippen er werd ingezet
  • Welke promoties hij gevoelig voor is
  • Welke pushmeldingen van wedstrijden het beste aansluiten
  • Dat er 2514x geld werd gestort in een jaar, gemiddeld 7x per dag

De Engelse gokker speelde 3 á 4 dagen non- stop op gokkasten. Wanneer hij besloot een tijd te stoppen met gokken wist Flutter Entertainment door de 93 datapunten welke “exploitatieve strategie” hem weer in het online casino zou krijgen. De interviewer vraagt de onderzoeker van de Flutter Entertainment data: 

“Heeft Flutter Entertainment voldoende data in handen om gokverslaving te ontdekken en mensen te beschermen?”

Antwoord onderzoeker:

“Without a doubt”.

Bezoek American Gaming Association

De interviewer brengt een bezoek aan de AGA, The American Gaming Association. Dat is de USA spreekbuis namens de gokindustrie. Kennelijk worden “Gaming” en Gambling nog steeds met elkaar in verband gebracht. Bij gaming moet Casinozorgpicht.nl zelf denken aan een PlayStation. Dat heeft iets weg van whitewashing.

De vraag die aan de directeur van de AGA werd gesteld: “Hoe verhoudt een mobiele telefoon verslaving zich tot online gokken?”

Antwoord American Gaming Association:

“Ik geloof niet dat de verslavingscomponent van gokken op het mobieltje erger is dan het gebruik van bijvoorbeeld social media”.

Hij voegt eraan toe: 

“Het opgelopen aantal problematische gokkers komt niet door de mobieltjes. Het komt omdat wij de problemen in kaart brengen. De illegale gokindustrie doet dat niet”.

Tot slot merkt 60 minutes nog op dat de Flutter casino data wordt ingezet om mensen aan het spelen te houden. Vervolgens wordt “hulp aangeboden” door het verleggen van de benodigde actie bij de gokker. In dit geval het bellen van een telefoonnummer, “mocht er iets zijn”.

“Met de razendsnelle ontwikkeling van artificial intelligence zullen de problemen van het gebruik van persoonsgebonden data alleen maar groter worden”, aldus de documentaire.

Alle fotos zijn genomen van de youtube documentaire 60 minutes.

Scroll to Top