• De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft 7 wettelijke taken, waaronder handhaving en de preventie van gokverslaving.
• Er werken 150 medewerkers bij de Ksa, tegenover bijna 800.000 gokkers en 2,4 miljoen actieve casino-accounts in Nederland.
• De uitdagingen van de Ksa worden belicht, waaronder structurele onderbemanning en de groeiende illegale online goksector.
• Journalisten signaleren ernstige problemen, zoals toelating tot hogere goklimieten en onzichtbare handhaving.
• Het probleem van illegale goksites blijft bestaan door beperkte controle, mede door gebrek aan de wil om samen te werken door enerzijds banken en techreuzen als Google en anderzijds de Kansspelautoriteit.
• De Ksa staat voor een bijna onmogelijke taak met handhaving én bescherming van burgers tegen gokverslaving.
150 Kansspelautoriteit medewerkers vertonen geen minimale inzet
De Kansspelautoriteit (Ksa) is belast met zeven wettelijke taken, waarvan het handhaven van regels en de preventie van gokverslaving de belangrijkste zijn. Deze taakverdeling lijkt overzichtelijk, maar de praktijk vertelt een ander verhaal. De Ksa, met slechts 150 medewerkers, houdt toezicht op een sector waarin bijna 800.000 Nederlanders regelmatig gokken. Bovendien zijn er 2,4 miljoen actieve casino-accounts in de legale online gokmarkt.
Dit werkgebied vereist een zorgvuldige balans tussen handhaving en bescherming. Enerzijds moeten overtredingen worden bestraft, anderzijds moet gokverslaving voorkomen worden. Het prioriteringsbeleid van de Ksa speelt hierin een cruciale rol, maar met beperkte middelen en een groeiende sector lijkt de handhaving op meerdere fronten onder druk te staan.
Online casino’s testen grenzen van zorgplicht en toezicht
De recente ervaringen van een journalist bij de Volkskrant die zich met opzet registreerde bij meerdere online casino’s laten zien hoe kwetsbaar de huidige controlemechanismen zijn. Ondanks strikte regels kregen de accounts snel toegang tot hogere goklimieten, zonder dat zorgplichtmechanismen zoals interventies of waarschuwingen werden geactiveerd. Dit wijst op een falend systeem bij het voorkomen van gokverslaving.
Reacties van de betrokken online casino’s zijn terughoudend, met algemene uitspraken over “verbetering van procedures” en “verantwoord spelen.” Dit contrasteert met de aangescherpte regels sinds 1 oktober 2024, waarin meer nadruk ligt op vroegtijdige detectie van problematisch gokgedrag. Deze gevallen zetten vraagtekens bij de effectiviteit van de casinozorgplicht.
Daarnaast kampt de Ksa met een groeiend probleem: de illegale goksector. Het blokkeren van advertenties door platforms als Google en de medewerking van banken bij het tegengaan van illegale betalingen blijven uit. Zo wordt iDEAL nog steeds gebruikt bij illegale casino’s, zelfs nadat de gokaanbieders boetes hebben gekregen. De Ksa zou hier strafrechtelijk kunnen optreden door aangifte te doen bij het OM, maar dat vergt een gefundeerde onderbouwing die uitwijst dat er sprake is van een strafrechtelijke overtreding. Daarbij kan gedacht worden aan het negeren van de Wet ter Voorkoming van Witwassen en Financiering Terrorisme. (de WWFT).
Ondanks maandelijkse boetes en last onder dwangsommen voor illegale casino’s, lijkt het een onbegonnen strijd. De combinatie van een uitdijende legale sector en een hardnekkige illegale markt maakt duidelijk dat de middelen van de Ksa tekortschieten. De druk op de waakhond wordt groter door de controlerende macht factor vanuit de media.
Tussen handhaving en preventie: Een balans op scherp
De Kansspelautoriteit staat voor een ondankbare taak. Met een sector die zowel binnen legale als illegale grenzen opereert, moet de Ksa zowel burgers beschermen tegen gokverslaving als overtreders aanpakken. Dit dubbelrolbeleid vraagt om meer middelen en betere samenwerking met externe partijen zoals techbedrijven en banken.
De aangescherpte CasinoZorgplicht biedt een kans om problematisch gokgedrag effectiever te detecteren, maar het huidige falen bij selectieve implementatie en preventie laat zien dat deze regels alleen werken met strikte naleving. Alleen met een sterke gezamenlijke aanpak kan de kansspelmarkt in Nederland verantwoord worden beheerd.