Van Betcity naar Badcity werd een makkie 

Van alle casino reclames die ons land kent, springt Betcity er misschien wel uit. Bekende Nederlanders verbonden hun naam aan de gok exploitant. Daarbij werden klanten geworven door termen als “een makkie” en het van de Toto commercial verbasterde “kennis is koning”. Kennis is een terugkerend thema bij de huidige malaise die speelt bij Betcity. 

Hoogste Nederlandse witwas boete ooit

Betcity kreeg als enige Nederlandse casino een boete van €3 miljoen. Die boete betreft nalatigheid bij witwas controle en financiering terrorisme. Anders gezegd, bij hoge stortingen was er onvoldoende check op de herkomst van het geld. De gokindustrie in Nederland is hier vanzelfsprekend niet blij mee, het zet de branche er niet goed op.

Voor het versturen van een marketing e-mail die ook jongvolwassenen bereikte kreeg het bedrijf eveneens een boete, deze keer €400.000. Gokreclames richten op 18-24 jarigen was in die tijd ook al verboden. Inmiddels geldt er een algeheel ongericht reclame verbod voor casino’s, het zogeheten besluit ORKA.

Entain gokt verkeerd

Na een succesvolle zwangerschap van de scaleup Betcity, werd het tijd voor de verkoop. Oftewel, na 9 maanden bestaansrecht werd het casino Betcity verkocht aan de globale gigant Entain. De variabele verkoopsom range is interessant, €300 miljoen tot €850 miljoen. Er zijn weinig startups die binnen 9 maanden een dergelijke verkoopsom kunnen bewerkstelligen. Sterker, veel startups redden het niet.

Mogelijk heeft het gigantische Entain onderschat hoe overgewaardeerd het bedrijf Betcity was. Ongerichte TV reclames waren destijds nog mogelijk. Ter vergelijking, recentelijk werd het in Nederland vergunde Goldrun casino verkocht voor €27 miljoen euro aan een andere internationale speler, Betsson. De vergelijking gaat uiteraard niet helemaal op voor wat betreft het aantal klanten en naamsbekendheid, toch is het verschil erg groot.

Naar verluidt werden kritische vragen van de Kansspelautoriteit en een onderzoek naar Betcity mogelijk verzwegen tijdens de onderhandelingen tussen Betcity en Entain. De verkoop en kennelijk stress vanuit meerdere invalshoeken draaide zelfs uit op overspannenheid van de top van Betcity en later volgde een rechtszaak tussen diezelfde top en het machtige Entain, de kopende partij. Die loopt nog.

De range in de verkoopprijs van €300 miljoen tot €850 miljoen is gerelateerd aan de resultaten van Betcity. Om de winst zo hoog mogelijk te krijgen had Betcity iets bedacht. Iets dat kwaad bloed zette in de legale gok industrie van Nederland.

Affiliate marketing gestopt, zonder afkoopsom

Al eerder schreef Casinozorgplicht.nl over de onderschatte invloed van affiliate marketing binnen de gok industrie. Ook het verdienmodel roept bij ons vragen op. Als iemand voorheen een account aanmaakte bij Betcity via een link op de site van een affiliate, wordt van de winst (gokverlies) een gok leven lang 50% afgestaan. De ene helft gaat naar de affiliate website, de andere helft naar het casino, maand in maand uit.

Daar tegenover staat dat als Betcity de stekker uit de samenwerking trekt met affiliates, het zichzelf een loonsverhoging geeft. Betcity hoeft dan immers de aangebrachte klanten via affiliates niet meer te betalen, 50% extra katsing per klant. Waarom? Mogelijk om de winst op te krikken en daarmee de verkoopsom dichter in de buurt van de €850 miljoen te laten komen dan de €300 miljoen. 

Deze affiliate vertelt daarover op de open bron YouTube die hem en anderen kennelijk keihard in de portemonnee treft. Wie kijkt op affiliate websites als Casino Nieuws, Intikkertje en Meneer Casino ziet mogelijk de naam Betcity nog staan maar geen links meer naar het casino, hetgeen deze theorie onderstreept. Volgens de affiliate in het filmpje is er ook geen afkoopsom betaald voor aangeleverde klanten.

Komen er nog sad pitties uit de kast?

Het zou dit platform niet verbazen als er nog rechtszaken van Nederlandse gokkers komen tegen Betcity. Indien er inderdaad schrikbarende bedragen verloren zijn gegaan kan de juridische grond “zorgplichtschending” nog wel eens een rol gaan spelen. Daar deed NCRV KRO al eens een voorschot op. Zo wordt Betcity door de overheid, de media, het moederbedrijf Entain én de gokindustrie in het verdomhoekje geplaatst. De komende periode lijkt daarom voor het gokbedrijf geen makkie. Ook daalde de omzet al in 2023. Dat zou onder andere te wijten zijn aan de terugkomst van Unibet.

Scroll to Top