Unibet: “Je transactiegeschiedenis kunnen we niet meer verstrekken vanwege een beperking in de Maltese wetgeving”

In het kort;

Unibet kampt met duizenden (ex)-klanten die hun gokverliezen (data) opvragen van vóór de legalisatie van online gokken. De intentie daarvan is vrij zeker om een rechtszaak te starten en het verlies terug te vragen. Unibet moest in Nederland al tonnen terugbetalen;

Kort geleden, tegen EU wetgeving in, reageerde het online gokbedrijf door maximaal zes maanden te doen over aanreiken van Nederlandse gokverliezen;

Uit e-mails die Unibet nu stuurt blijkt dat een Maltese wet op Nederlands grondgebied wordt aangedragen om helemaal geen gokverliezen meer toe te sturen;

Doordat er massaclaims in opkomst zijn en met name veel individuele zaken van burgers wordt de situatie op deze manier bijna onmogelijk gemaakt om naar de rechter te stappen. Burgers lijden onder provocatieve acties van online casino’s die medewerking steeds moeilijker maken;

Casinozorgplicht.nl sprak met de Kansspelautoriteit, juridisch kantoor Goldenstein, en een Nederlandse gokker over de situatie;

Maltese wetgeving afgevuurd op Nederlandse gokkers 

Casinozorgplicht.nl nam recent kennis van het feit dat Unibet 180 dagen doet over het aanleveren van gokverliezen. Daarover diende juridisch kantoor Goldenstein Legal een klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Nu blijkt dat Unibet helemaal geen gokverliezen of transactieoverzichten meer toestuurt aan Nederlanders. Casinozorgplicht.nl werd door een ex-gokker geattendeerd op de volgende e-mail die is vertaald uit het Engels en werd verstuurd aan hem. De Nederlander probeert al maanden tevergeefs inzage in zijn verliezen bij Unibet te krijgen.

De e-mail waar het allemaal om draait:

Bedankt voor uw geduld met betrekking tot uw DSAR. Onze reactie werd vertraagd vanwege het grote aantal ontvangen verzoeken en/of de interne beoordeling die nodig was om uw DSAR te evalueren. We kunnen momenteel uw transactiegeschiedenis niet verstrekken vanwege een wettelijke beperking onder de Maltese wetgeving en/of EU GDPR 2016/679.

Deze beperking stelt ons in staat om tijdelijk bepaalde informatie achter te houden om mogelijke toekomstige rechtszaken te voorkomen als aan specifieke voorwaarden wordt voldaan. Deze beperking wordt ingeroepen als tijdelijke maatregel, nadat een noodzakelijkheids- en evenredigheidstest is uitgevoerd die concludeerde dat er een legitieme basis is om de beperking in te roepen. We hebben reden om te begrijpen dat uw verzoek wordt gedaan op grond van een juridische claim die u tegen onze organisatie heeft.

Deze beperking brengt uw privacy echter niet in gevaar en verhindert u niet om juridische claims in te dienen. Als u van mening bent dat deze beoordeling onjuist is en u geen juridische claims tegen ons heeft, bevestig dit dan schriftelijk, en we kunnen de beperking heroverwegen.

Totdat de beperking wordt gehandhaafd, blijven uw persoonsgegevens onderworpen aan passende technische en organisatorische maatregelen en worden ze niet gebruikt voor andere doeleinden dan waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren. Het inroepen van de beperking zal niet leiden tot foutieve profilering, verminderde menselijke waardigheid of inbreuk op uw privacy, noch zal het u ervan weerhouden uw juridische claim in het juiste forum in te dienen.

In overeenstemming met de EU AVG hebt u het recht om een klacht in te dienen bij onze leidende gegevensbeschermingsautoriteit (IDPC) van Malta.

Bedankt voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, Team Unibet

Kansspelautoriteit om opheldering gevraagd 



Unibet kreeg na het aanbieden van 20 jaar illegale online kansspelen een korte “afkoelperiode” (strafbankje) en vervolgens na enkele maanden een kansspelvergunning op Nederlands grondgebied. Nu weigert het online casino van die onwettige periode Nederlanders van persoonlijke data zoals gokverliezen te voorzien. Ondanks het feit dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat over data van burgers, vroeg Casinozorgplicht.nl om een reactie van de Kansspelautoriteit. Die lijkt hier een belangrijke rol te spelen. De Autoriteit Persoonsgegevens zelf wilde zich niet wagen aan een reactie.

De woordvoerder van de Kansspelautoriteit zegt over de e-mail van Unibet:

“De situatie is nu bekend, gemeld op de juiste afdeling en de toezichthouder beraadt zich op mogelijkheden”.

Casinozorgplicht.nl heeft eveneens vragen gesteld over de Maltese wet Bill55 (die indruist tegen EU-wetgeving) en het verantwoordelijk houden van online casino’s op Nederlands grondgebied. De Ksa geeft aan “dat de situatie nog altijd hypothetisch is en dus nog geen permanente stelling te hebben genomen omtrent Bill55”.

Reactie Goldenstein Legal

Jude Leistra, eindverantwoordelijk voor de Nederlandse tak van het Duits-juridische kantoor dat Nederlandse gokkers bijstaat, ging voor Casinozorgplicht.nl op onderzoek naar de wetgeving waar Unibet in de e-mail aan refereert. Hij kwam met de volgende uitleg:

“Zoals te lezen valt, beroept Unibet zich op een wettelijke beperking vanuit de Maltese wetgeving en de AVG. Er staat alleen niet duidelijk om welk specifiek artikel uit de AVG dit zou gaan. Het gaat om Artikel 23 lid 1 sub j AVG.

Het recht op inzage zou kunnen worden beperkt wanneer de gegevens gebruikt kunnen worden bij een civielrechtelijke vordering. Dat artikel heeft echter geen been om op te staan. Unibet kan geen persoonsgegevens van duizenden cliënten achterhouden met het doel haar eigen individuele belangen als (potentiele) procespartij te beschermen.

Daarnaast heeft kantoor Goldenstein Legal vandaag een officiële klacht ingediend bij de Maltese Autoriteit Persoonsgegevens (IDPC).”

Tot slot, de Nederlandse Unibet speler zelf

De Nederlander die al maanden zijn eigen verliezen naar boven probeert te krijgen bij Unibet, laat zich niet ontmoedigen:

“Ik vraag net zo lang door tot ik weet hoeveel ik verloren ben. Het feit dat ik geen inzage krijg lijkt erop te duiden dat het casino angst heeft voor grote aantallen rechtszaken. Ik heb gewoon recht op mijn data. Eerder wel gokverliezen overleggen, vervolgens zeggen dat het 6 maanden duurt, om daarna helemaal niets meer toe te sturen?

Dit is gewoon tijd winnen en hopen dat mensen tussentijds overlijden of zich bedenken. Verzekeraars gaan ook zo te werk. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Als Unibet Casino hiermee wegkomt is de vraag of voor andere casino’s een precedent wordt geschapen”.

Casinozorgplicht.nl krijgt geen subsidie maar is een initiatief van ervaringsdeskundigen. Het publiceren van kwalitatief onderzoek is gratis, maar onze journalistiek, gesprekken met Tweede Kamer, slachtoffers en Ksa zijn dat niet. Help ons blijven voortbestaan met een anonieme donatie van €10.

Scroll to Top