Het Linkedinplatform “gokken is dokken” doet ludieke dingen tegen de gokindustrie. Eerder al spande het twee zaken aan bij de Reclame Code Commissie en ging het deels succesvol in Gorillapak met een delegatie advocaten naar de zaak in Amsterdam.
Nederlandse Loterij, eigenaar van onder meer Staatsloterij, Krasloten en Toto lijkt nu weer het mikpunt van kritiek.
In Nederland wordt onderscheid gemaakt tussen hoog- en laag risico kansspelen. Onder hoog risico kansspelen vallen spelletjes waarbij de uitslag direct zichtbaar is. De kans op prikkels van een impuls worden daarbij groter. Het bewerkstelligt mogelijke verslaving. Spelletjes waarvoor dit geldt zijn onder andere roulette en gokkasten.
Casino’s mogen geen ongerichte reclame maken voor kansspelen op afstand. Anders gezegd, zonder er zelf naar te zoeken mogen hoog risico kansspelen niet in het gezichtsveld komen van Nederlanders. Ook niet op billboards.
De discussie is nu losgebarsten omtrent Krasloten. Die zijn in tegenstelling tot gewone loten verslavender. Moeten Krasloten voor wat betreft reclame ook aan banden worden gelegd?
Wat is jouw mening? Er kan hier worden gestemd op de peiling.