Klachten over Unibet: Autoriteit Persoonsgegevens grijpt alsnog in

Casinozorgplicht.nl kreeg vorige week een melding van een Nederlandse burger die zijn persoonlijke data wilde inzien bij casino Unibet. Het online casino, onderdeel van het Zweedse Kindred dat recent werd verkocht aan het Franse FDJ, geeft Nederlanders geen inzicht meer in hun gokverliezen. Casinozorgplicht.nl deed zowel melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als de Kansspelautoriteit (Ksa). Die laatste toezichthouder reageerde en deed melding intern. De AP reageerde niet, tot nu.

Unibet was zo’n 20 jaar illegaal actief in Nederland en is daarvoor beboet door de Kansspelautoriteit. Inmiddels verloor het gokconcern ook al meerdere civiele rechtszaken en moest het diep in de buidel tasten. Nederlandse ex-klanten kregen miljoenen terug, één iemand zelfs €676.000.

Autoriteit Persoonsgegevens pakt Unibet aan

De melding van zowel Casinozorgplicht.nl als Goldenstein Legal over het niet verstrekken van gokverliezen aan Nederlanders leidde in eerste instantie niet tot een reactie van de AP. Gisteren, op 1 Oktober 2024 kwam er een uitgebreide reactie van de toezichthouder die kennelijk toch gealarmeerd is én actie heeft ondernomen. Casinozorgplicht.nl ontving de volgende e-mail van de AP:

“Vorige week heeft de AP met collega’s uit Malta gesproken die leidend toezichthouder zijn en onderzoek zullen doen naar de eerder genoemde klachten. Hun ervaring met andere gokbedrijven is dat deze zich op dezelfde uitzonderingsgrond beroepen om te voorkomen dat ze geld moeten terugbetalen. 

Malta doet een poging om te bemiddelen en een deel van de zaken wordt dan alsnog opgelost, omdat er veelal nog geen juridische claim is ingediend en/of omdat het bedrag beperkt is. Er zijn ook zaken waarin de gokbedrijven besluiten niet mee te werken. In die gevallen heeft Malta nu een aantal keer een last opgelegd en in deze zaken zijn de controllers in beroep gegaan. De rechter moet hier uitspraak over doen, maar dat kan nog een tijd duren “.

“Kort samengevat: om te beoordelen of sprake is van een overtreding moet onderzoek worden gedaan. Daarvoor is niet de AP maar de in Malta gevestigde toezichthouder voor bevoegd. De zaken worden in het zogenoemde éénloket mechanisme behandeld. De AP zet de klachten door en houdt de klager op de hoogte van het verloop en de uitkomst van dat onderzoek”

Daarop stelde casinozorgplicht.nl een vervolg vraag:

“Waarom verklaart u zichzelf niet bevoegd om in Nederland over te gaan tot een reprimande indien mogelijk? Unibet heeft een Kansspelautoriteit vergunning en benadeelt Nederlandse burgers?”

De AP waakhond verwijst in antwoord op deze vraag naar het “éénloket mechanisme”. Dat mechanisme zegt het volgende:

Leidende toezichthouder

De leidende toezichthouder (ook wel ‘lead supervisory authority’ genoemd) is als eerste verantwoordelijk voor het toezicht op organisaties met grensoverschrijdende gegevensverwerkingen. De hoofdregel is: de leidende toezichthouder is de toezichthouder van de EU-lidstaat waar de hoofdvestiging van een verwerkingsverantwoordelijke of verwerker is gevestigd.

Betrokken toezichthouders

De leidende toezichthouder die een grensoverschrijdende zaak behandelt, werkt niet alleen. De leidende toezichthouder werkt samen en stemt zijn optreden af met de privacytoezichthouders van de andere EU-landen waar de gegevensverwerking impact heeft. Deze andere toezichthouders worden de betrokken toezichthouders of  ‘concerned supervisory authorities’ genoemd.

Forse tik voor casino claims en individuele zaken

Nederlanders die hun gokverliezen bij Unibet of andere weigerende casino’s nog niet hebben opgevraagd, kunnen daar wel eens lang op moeten wachten. Het indienen van een massaclaim of individuele zaak wordt daarmee ernstig bemoeilijkt. Uiteindelijk zal dit leiden tot vertraging, tot irritatie van bijvoorbeeld organisatoren van massaclaims als Gokverliesterug.nl, Claimly en Casino-Claim. Op deze manier kan het voorbereidende werk voor een claim niet worden voltooid. Hetzelfde geldt voor individuele rechtszaken waar Nederlanders vragen om hun gokverlies maar geen antwoord krijgen.

Als andere casino’s zich ook gaan verschuilen achter de Maltese wet om geen data te hoeven verstrekken zijn Nederlandse consumenten jaren bezig om procedures af te ronden. De vraag is nu wat de Kansspelautoriteit en de Autoriteit Persoonsgegevens verder (kunnen) gaan doen om Nederlanders te beschermen. Het machtsvertoon van casino’s lijkt te duiden op angst voor een miljarden schadepost. Deze zaak is inmiddels groter dan de toeslagen affaire en heeft veel politiek onbeantwoorde vragen.

Casinozorgplicht.nl krijgt geen subsidie en is een initiatief van ervaringsdeskundigen. Onze publicaties zijn gratis, maar het doen van onderzoek, aanwezigheid bij rechtszaken, gesprekken met Tweede Kamer, Toezichthouders en slachtoffers van illegale casino’s gaan niet zonder het maken van kosten.

Help ons daarom met een anonieme donatie van €10.

Scroll to Top