Hoe Unibet (FDJ) Kwetsbare Tieners En Gezinnen Direct Vanaf de Kade in Estland (EU) binnenhaalt: Welkom In Tallinn

c1fb4a4a-b4d3-49ab-9291-40e71e73ad60

Zondag 26 januari 2025, CasinoZorgplicht.nl.

Bij aankomst in Tallinn met de veerboot, de hoofdstad van Estland, valt direct iets op: de onmiskenbare aanwezigheid van gokbedrijf Unibet. Het groene logo prijkt overal. Zowel op vloeren als plafonds worden passagiers van alle leeftijden letterlijk omringd door reclame van het gokbedrijf.

Dit is niet de enige tactiek waarmee Unibet het merk promoot. Net buiten de aankomsthal, aangekomen vanaf de roltrappen op de kade worden groene vouchers uitgedeeld met gratis drank door een glimlachende promotiemedewerker. De belofte? Een gratis versnapering in de Unibet Sports Bar. Het lijkt onschuldig, maar achter deze vriendelijke campagne gaat een grotere strategie schuil, één die vragen oproept over de toekomst van Unibet binnen de EU en de over mogelijke zorgen van de nieuwe eigenaar, het Franse Staatsbedrijf FDJ. CasinoZorgplicht deed onderzoek naar de opvallende aanwezigheid van Unibet in Tallinn en stelde de nieuwe eigenaar Frans Staatsgokbedrijf FDJ vragen over het EU-beleid.

Doelgroep heiligt alle middelen?

Met de recente overname van Unibet door Française des Jeux (FDJ), het Franse Staatsbedrijf dat een groot deel van de goksector in Frankrijk controleert, is deze agressieve en persoonlijke marketing strategie van Unibet in Estland opvallend. Unibet werd mede dankzij 20 jaar illegaal aanbod van online casinospellen in Nederland recent verkocht aan FDJ voor 2,45 miljard euro. Het Franse bedrijf is grotendeels eigendom van de staat en moet zich houden aan strenge ethische standaarden in eigen land. Toch lijkt het alsof die regels vervagen zodra de focus verschuift naar afzetmarkten zoals Estland, EU. Daar zijn de gokwetten minder streng en is de economische situatie van een groot deel van de bevolking kwetsbaarder dan in West-Europa. Het is een ideale voedingsbodem voor Unibet dat snel omzet wil genereren, zelfs als dat betekent dat de grenzen van de leeftijden van de doelgroep worden opgerekt, op de gronden van de Europese Unie.

Van Paniekvoetbal in Nederland naar Agressieve Marketing in Tallinn


De wervingsstrategie van Unibet in Tallinn roept belangrijke vragen op, zeker nu het Franse Staatsbedrijf FDJ aan het roer staat van Unibet. De overname zou stabiliteit en transparantie moeten bieden, maar het lijkt erop dat er eerder sprake is van paniekvoetbal. In Nederland worstelt Unibet al geruime tijd met rechtszaken en politieke druk. Het bedrijf weigert sinds kort inzage van persoonlijke data zoals gokverkiezen aan Nederlandse (ex)-klanten uit de periode vóór de Wet Kansspelen op Afstand (KOA) en saboteert volgens critici zoals advocatenkantoren actief claims van consumenten. Deze juridische schermutselingen lijken het bedrijf te hebben gedwongen om elders agressiever te opereren. Tallinn biedt daarvoor een perfecte proeftuin: toeristenstromen, lichte regulering en een publiek dat makkelijker te bereiken en te beïnvloeden is. Een gouden regel voor casino’s:

”Daar waar het toekomstperspectief voor de bevolking laag is, heeft het casino de beste odds voor gokverslaving”.

Bekende landen waar casino’s goed scoren bevinden zich dan ook op de Balkan zoals Kroatië (EU) en Servië. Brazilië is in Zuid-Amerika daarbij ook een treffend voorbeeld.




Een groepje jonge jongens op een willekeurige voetbalclub op een door de weekse dag aan het trainen in Kroatië. Niet lang geleden stak een man zichzelf in brand voor het parlement van Zagreb, de hoofdstad van Kroatië, hij heeft zijn pensioen vergokt. De man kwam daarbij om het leven.

Koopt FDJ een kat in de zak met Unibet?

Het beeld wordt problematischer wanneer er wordt gekeken naar de context van specifiek de aankomst per Ferry in Tallinn. Deze route, populair onder gezinnen en dagjesmensen, vervoert dagelijks honderden kinderen en tieners. Hoewel de gokreclames zich niet direct op minderjarigen richten, kunnen ze nauwelijks aan deze massale blootstelling ontsnappen. De vraag is hoe de Franse Staat, als belangrijke aandeelhouder van FDJ, deze marketingtactieken rechtvaardigt. Het lijkt een wrang contrast: in Frankrijk worden gokreclames aan strenge regels onderworpen, terwijl de Franse gokgigant (en Staat) in andere EU-landen lijkt te profiteren van zwakkere regulering en beïnvloedbaar publiek.

Vragen aan FDJ gesteld door CasinoZorgplicht

CasinoZorgplicht.nl heeft FDJ vragen gesteld over de ongerichte marketing gokreclame van Unibet in EU land Estland. Hoe verklaart FDJ dat een Staatsbedrijf betrokken is bij deze agressieve marketing? Is er een directe link tussen de intensivering van de marketingcampagnes en de druk om omzet te genereren in minder gereguleerde markten vanwege juridische dreiging en terugbetalen van gokverliezen in Nederland? En wat zegt dit over de verantwoordelijkheid en zorgplicht die FDJ als Frans Staatsbedrijf zou moeten dragen binnen de EU?

Ondertussen groeit de politieke druk in Nederland. Recent stelden politieke partijen als de SP, CU en CDA Kamervragen over Unibet’s licentie van de Kansspelautoriteit en het bijbehorende beleid dat het bedrijf voert.

Tallinn en de reclame van Unibet lijken daarmee een nieuw hoofdstuk te markeren in het verhaal van een gokbedrijf dat koste wat kost marktaandeel en omzet op peil wil behouden.

Unibet is momenteel marktleider in Nederland op het gebied van online gokken met een aandeel van 20%. Recent kreeg het gokbedrijf nog een boete voor het toch toelaten van mensen die zichzelf wilden beschermen tegen de gevolgen van gokken.



De vraag blijft hoe ver FDJ en Unibet bereid zijn te gaan in hun zoektocht naar winst. En wat is de prijs die kwetsbare consumenten in de EU uiteindelijk betalen voor deze tactieken? CasinoZorgplicht.nl blijft aandringen op antwoorden, zowel in Frankrijk als in Nederland. De vragen van Tweede Kamer partijen SP, CU en CDA over de agressieve wervingsmethodes en het gebrek aan zorgplicht en verstrekken van data aan Nederlanders zijn inmiddels een signaal dat dit debat niet meer te negeren is. Tallinn markeert misschien wel de eerste halte in een bredere discussie over de ethiek van de gokindustrie in de Europese Unie.

Tot op heden heeft Staatsbedrijf FDJ niet gereageerd op vragen. Daarin stelde CasinoZorgplicht.nl onder andere ongerichte reclame op tieners binnen de Europese Unie ter discussie.

FDJ is vrij om de vragen over Unibet te beantwoorden – die zullen dan alsnog worden gepubliceerd.

564

Zijn banken mede aansprakelijk voor gokverliezen als bewezen is dat zij zaken doen met een illegaal casino?

Scroll to Top