De gloriedagen waarin passagiers gratis maaltijden, ruime stoelen en een glimlach van de stewardess kregen, liggen ver achter ons. Luchtvaartmaatschappijen opereren tegenwoordig met flinterdunne marges en moeten slimmer worden in hun verdienmodellen. De oplossing? Meer bijverdienen aan boord. Eerst waren het de peperdure snacks en koffiebekers ter grootte van een vingerhoedje. Toen kwamen de bagagekosten en stoelreserveringen. Maar nu verkennen sommige maatschappijen een heel nieuw terrein: de gokindustrie.
Waar passagiers vroeger alleen een inflight-magazine konden doorbladeren of tegen hun wil een slechte film moesten kijken, worden ze nu verleid met krasloten, sportweddenschappen en zelfs plannen voor digitale casinospellen. Maar hoe legaal is dit eigenlijk? Wat gebeurt er als je wint? En moeten luchtvaartmaatschappijen zich wel associëren met gokken?
Ryanair en de kraslotenindustrie
Ryanair staat al jaren bekend om zijn agressieve bijverdienmodellen, en krasloten passen perfect in dat plaatje. Tijdens de vlucht krijgen passagiers de kans om een kraslot te kopen, met prijzen die variërend van contante bedragen tot luxe autos en een jackpot van €1 miljoen. Volgens Ryanair gaat een deel van de opbrengsten naar goede doelen, maar het staat buiten kijf dat dit vooral een lucratieve business is.
Wat krasloten aantrekkelijk maakt voor luchtvaartmaatschappijen, is dat ze niet onder de zware belastingregels van andere producten vallen. In tegenstelling tot dutyfree-verkoop, waar luchtvaartmaatschappijen vaak gebonden zijn aan accijnzen en douaneregels, kunnen krasloten vrijwel overal worden verkocht zonder al te veel gedoe.

Tussen de cappuccino bevindt zich een rijtje krasloten waar zeker 3 minuten per microfoon aan wordt besteed bij Ryan Air.
Toch zitten er juridische haken en ogen aan deze praktijken. In Nederland mogen krasloten bijvoorbeeld alleen verkocht worden door vergunninghouders zoals de Nederlandse Loterij, die onder toezicht staat van de Kansspelautoriteit (Ksa). Ryanair heeft geen vergunning in Nederland, maar verkoopt de krasloten toch aan Nederlandse passagiers. Dit roept de vraag op: valt de verkoop onder de wetgeving van het luchtruim waarin het vliegtuig zich bevindt, of onder de regels van het land waar de passagier vandaan komt?
De situatie wordt nog ingewikkelder bij het innen van prijzen. Winnaars van een groot bedrag kunnen niet zomaar hun prijs claimen bij de bemanning aan boord. In sommige gevallen moeten ze naar Dublin reizen om hun prijs op te halen. En dan is er nog de Nederlandse kansspelbelasting, die per 1 januari 2025 is verhoogd naar 34,2% op prijzen boven de á €449. Dit betekent dat een Nederlandse winnaar verplicht is om zijn of haar winst op te geven bij de Belastingdienst en een flink deel moet afdragen. Dit roept een belangrijke vraag op: als een kraslot verkocht wordt door een niet-vergunde aanbieder, mag de prijs dan eigenlijk wel in Nederland worden geïnd?
Bronnen
Belastingdienst Nederland. (2025). Kansspelbelasting verhoogd
EasyBet: een gok op sportweddenschappen

Waar Ryanair gokproducten aanbiedt in de vorm van krasloten, heeft Stelios Haji-Ioannou, de oprichter van EasyJet, een ander pad bewandeld met EasyBet. Dit online sportweddenschappenplatform werd in oktober 2024 gelanceerd onder de vlag van de EasyGroup, in samenwerking met Matchbook, een handelsnaam van Triplebet.
EasyBet verschilt van traditionele bookmakers doordat het werkt met een peer-to-peer weddenschapsmodel. In plaats van tegen een bookmaker in te zetten, spelen gebruikers direct tegen elkaar. De focus ligt op sportweddenschappen en politieke voorspellingen, zonder casinospellen. Volgens de initiatiefnemers biedt dit model eerlijkere kansen dan traditionele aanbieders.
Hoewel EasyBet geen directe link heeft met EasyJet, maakt het gebruik van de Easy-merknaam, wat de associatie met de luchtvaartmaatschappij versterkt. Dit roept ethische vragen op: moeten luchtvaartmerken zich wel associëren met gokplatforms? En hoe aantrekkelijk is het voor passagiers om direct na het boeken van een vlucht te kunnen wedden op sportwedstrijden?
Bron
De toekomst van gokken in de luchtvaart
Naast krasloten en sportweddenschappen kijken luchtvaartmaatschappijen naar nieuwe manieren om gokken in hun businessmodel te integreren. Een optie die in het verleden werd overwogen, is digitaal gokken tijdens de vlucht.
Singapore Airlines experimenteerde in de jaren ‘80 met gokautomaten aan boord van een Boeing 747, maar het project werd na twee maanden stopgezet vanwege juridische problemen. De belangrijkste reden? Internationale regelgeving rondom kansspelen is complex: elk land heeft eigen wetten en beperkingen. Zodra een vliegtuig door verschillende luchtruimen vliegt, kunnen meerdere regels tegelijkertijd van kracht zijn, wat het voor luchtvaartmaatschappijen moeilijk maakt om aan alle wetgeving te voldoen.
Daarnaast wordt er gespeculeerd over de toekomst van cryptogokken in de luchtvaart. Denk aan passagiers die via hun inflight-entertainmentsysteem kunnen wedden met NFT’s of blockchain-gebaseerde weddenschappen. Ook kunnen luchtvaartmaatschappijen loyaliteitsprogramma’s koppelen aan gokactiviteiten, waarbij passagiers bijvoorbeeld frequent flyer miles kunnen inzetten in een casino-app die eigendom is van de airline.
Bron
CNN. (2013, 17 januari). In-flight gambling: Why can’t you play poker at 35,000 feet?
Een onzekere toekomst voor gokken in de luchtvaart
Terwijl luchtvaartmaatschappijen steeds creatiever worden in hun zoektocht naar extra inkomsten, blijven ethische en juridische vragen bestaan. Ryanair’s krasloten laten zien dat gokken een lucratieve secundaire inkomstenbron is, terwijl EasyBet de link tussen luchtvaart en sportweddenschappen verkent.
Maar is het verantwoord om passagiers in een afgesloten ruimte bloot te stellen aan kansspelen? Hoe transparant zijn de spelvoorwaarden en belastingregels? En wat betekent dit voor de toekomst van inflight-entertainment?

Wat zeker is: gokken in de luchtvaart is geen eendagsvlieg. Het is een industrie die zichzelf blijft heruitvinden, zelfs op 10.000 meter hoogte.
Zowel Ryan Air als EasyGroup hebben in Nederland geen vergunning om kansspelen te mogen aanbieden. Alle legale kansspelaanbieders bevinden zich op de site van de Kansspelautoriteit.