Door de redactie van CasinoZorgplicht, 1 mei 2025.
Het online gokbedrijf Unibet ligt onder vuur nadat het begin april binnen één uur twee keer exact dezelfde e-mail verstuurde naar Nederlandse gebruikers over het instellen van een ‘nieuwe sessielimiet’. De mails werden niet alleen gestuurd naar actieve spelers, maar ook naar mensen met een actieve gokstop — waaronder zelfs personen met een levenslang verbod — wat wijst op een mogelijk ernstige schending van privacy- en verslavingspreventieregels.
CasinoZorgplicht publiceerde eerder al over deze situatie, die veel vragen oproept bij betrokkenen. Het artikel daarover is hier terug te lezen.
Kassa-uitzending versterkt zorgen over gang van zaken
De kwestie rond de dubbele e-mail werd in dezelfde week behandeld in het televisieprogramma Kassa (BNNVARA), dat aandacht besteedde aan de ervaringen van Nederlandse gokkers met Unibet. In het programma kwam onder meer de onverklaarbare e-mailcampagne aan bod. Advocaat Pepijn le Heux sprak bij Kassa in een reportage met Dynamiet Nederland namens gedupeerden van extreme gokverliezen, onder wie mensen die zich permanent hebben laten uitschrijven bij Unibet. Juist zij ontvingen onverwacht een e-mail over een nieuwe speellimietinstelling, iets wat volgens hen nooit had mogen gebeuren. Pepijn Le Heux en een Tweede Kamer Lid zijn momenteel over Unibet te horen in de podcast serie ‘De CasinoChaos’, onder meer te horen op Spotify en Podimo.

“Het voelt als een vorm van targeting, juist omdat ik gestopt ben,” aldus één van de gedupeerden in gesprek met CasinoZorgplicht.
Unibet reageert alsnog – schriftelijk
Opvallend is dat Unibet zelf geen woordvoerder beschikbaar stelde voor de uitzending van Kassa. Een dag later volgde alsnog een schriftelijke reactie, waarin het gokbedrijf aangaf “open te staan voor verbetering van CRUKS” – het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. Over de inhoud van de dubbele e-mail werd geen technische toelichting gegeven, noch is bevestigd of er sprake was van een fout in het klantselectiesysteem of van een mogelijk datalek.
Autoriteit Persoonsgegevens doet navraag in Malta
Naar aanleiding van de signalen vroeg CasinoZorgplicht de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) of er mogelijk sprake is van een datalek bij Unibet. De woordvoerder van de AP, Quinten Snijders, bevestigde dat deze vraag serieus is genomen en heeft onderzocht of de Nederlandse toezichthouder hier een rol in kan spelen. Zijn antwoord:
“De privacytoezichthouder in Malta is leidend toezichthouder wat betreft Unibet, omdat het bedrijf daar zijn Europese hoofdvestiging heeft. Als Unibet een datalek heeft, moet het bedrijf het melden bij de toezichthouder in Malta. Zij kunnen vertellen of Unibet dat daadwerkelijk heeft gedaan. De AP heeft naar aanleiding van de vragen deze kwestie aangekaart bij de collega’s in Malta. Nederlanders met klachten over Unibet, ook over een mogelijk datalek van dat bedrijf waarin hun persoonsgegevens betrokken zijn, kunnen die klachten indienen bij de AP. Wij zetten die dan door naar Malta.”
Dat betekent dat de Nederlandse toezichthouder zelf niet direct kan optreden, maar wél een brugfunctie vervult. Nederlanders die vinden dat hun persoonsgegevens mogelijk zijn misbruikt of onterecht zijn gebruikt — bijvoorbeeld omdat zij ongevraagd een e-mail kregen terwijl zij in het CRUKS-register staan — kunnen hun klacht indienen via het formulier van de AP:
Dien hier je klacht in bij de Autoriteit Persoonsgegevens
Zo werkt toezicht op Europese privacyregels
De kwestie illustreert hoe Europees toezicht op privacy is geregeld. Sinds de invoering van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) werkt de EU met het ‘één-loketmechanisme’. Dat betekent dat als een bedrijf zijn Europese hoofdzetel in een bepaald EU-land heeft — in dit geval Malta — de privacytoezichthouder in dat land als leidende toezichthouder optreedt.
In het geval van Unibet betekent dit dat:
- De Maltese autoriteit toeziet op naleving van de privacyregels door Unibet;
- De Nederlandse AP klachten van Nederlanders kan doorsturen naar Malta;
- Gedupeerde consumenten hun klacht kunnen indienen bij de AP in Nederland, ook als het bedrijf zelf in een ander EU-land is gevestigd.
Voor veel Nederlanders kan deze structuur verwarrend zijn, zeker als het gaat om bedrijven die actief zijn op de Nederlandse markt maar gevestigd zijn in belasting- of toezichtsvriendelijke landen. Juist daarom is het van belang om misstanden structureel te blijven melden.