Zondag 6 april 2025. Door de redactie van CasinoZorgplicht.nl
In reactie op de recente uitzending van consumentenprogramma Kassa!, waarin ernstige vragen werden gesteld over het handelen van Unibet tijdens en ná de illegale aanbiedingsperiode, reageert het gokbedrijf door de verantwoordelijkheid grotendeels buiten zichzelf te plaatsen.
In een schriftelijke verklaring stelt Unibet dat zij vóór het verkrijgen van een Nederlandse vergunning opereerden onder een Maltese vergunning (MGA) en altijd vóór nationale regulering waren. Volgens Unibet zijn zij pas sinds juni 2022 formeel vergund en voldoet het bedrijf sindsdien aan de geldende Nederlandse regels omtrent zorgplicht, stortingslimieten en reclames. Op vragen over de historische speelgeschiedenis van spelers en aansprakelijkheid in de periode vóór 2021, verwijst Unibet naar Europese privacywetgeving: ze zouden volgens eigen zeggen juridisch niet verantwoordelijk zijn voor die gegevens.

Cruks is de boosdoener, aldus Unibet
Op de meest beladen vraag—waarom verslavingsgevoelige spelers die zich hadden laten uitschrijven via CRUKS toch berichten van Unibet ontvingen—legt het bedrijf de schuld bij de technische werking van het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen. (CRUKS). Volgens Unibet kunnen aanbieders alleen controleren of iemand in CRUKS staat bij registratie of inloggen, en dus niet achteraf of bij het uitsturen van berichten. Dat zorgt voor verwarring, erkennen ze, maar in hun ogen is dat een gebrek in het systeem. “Unibet staat open voor verbeteringen van CRUKS,” klinkt het afsluitend, waarmee het bedrijf de suggestie wekt vooral slachtoffer te zijn van gebrekkige regelgeving, in plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor de benadering van kwetsbare spelers.
Ondanks dat CasinoZorgplicht zelf vragen stelde over een mogelijk datalek, de e-mail werd namelijk twee keer binnen een uur verstuurd, is daar tot op heden geen antwoord op gekomen.