IMG_2105

Rabobank: “Banken kunnen klanten helpen door inzicht in betalingen en bewustwording te creëren”

Vorige week interviewde CasinoZorgplicht een anonieme gokker die bij de Rabobank bankiert. In het vraaggesprek ging de Nederlander in op de preventiemaatregelen die de Rabobank had kunnen nemen om enige vorm van zorgplicht (gokverslaving) naar haar klant na te komen. De gokker vertelde ook dat hij behoorlijke bedragen, namelijk tonnen, verloor én middels een rechtszaak heeft terugkregen, op diezelfde rekening bij de Rabobank.

In het kader van de Wet op Kansspelen en de zorgplicht heeft de Rabobank gereageerd op vragen omtrent haar rol en verantwoordelijkheden bij transacties gerelateerd aan online gokken, vooral met betrekking tot mogelijk illegale bedrijven. Hoe waarborgt Rabobank dat zij zaken doet met bonafide ondernemingen, zoals casino’s, en welke maatregelen hanteert de bank om haar cliënten te beschermen tegen financiële schade door onverantwoorde goktransacties? De vragen hebben betrekking op de zorgplicht van de bank, die vereist dat zij onmatige transacties signaleert en mogelijke risico’s voor cliënten minimaliseert.

Specifiek zijn er zorgen over hoe sommige gokbedrijven hun activiteiten verhullen, waardoor het voor consumenten en banken moeilijk is te achterhalen waar hun geld daadwerkelijk naartoe gaat. Wat kan de Rabobank doen om dergelijke ondoorzichtige transacties preventief op te sporen? Dit onderwerp krijgt extra gewicht door de vele rechtszaken die klanten zijn gestart om verloren geld terug te vorderen en de waarschuwingen van De Nederlandsche Bank dat banken geen zaken mogen doen met illegale bedrijven.


Ook rijzen vragen over de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (WWFT) en de verantwoordelijkheid van de Rabobank bij opvallende transacties die duiden op afwijkende patronen. Als blijkt dat een bank massaal de deur openhoudt voor illegale casino’s, kan dit gevolgen hebben voor de handhaving door de Kansspelautoriteit en de bescherming van Nederlandse consumenten. De Rabobank wordt in dit kader gevraagd naar haar standpunt over haar monitoringverantwoordelijkheden en de stappen die zij neemt om, indien nodig, de geldstroom naar illegale gokbedrijven af te sluiten.

Guido Groot, woordvoerder Rabobank reageert (deels) op complexe vraagstukken

In een reactie van de Rabobank op ons interview laat Guido Groot, woordvoerder van de Rabobank, het volgende statement bij Casinozorgplicht achter:

“ Sinds de legalisering en regulering van de online kansspelmarkt in oktober 2021, is er veel aandacht voor de gevolgen van online gokken op de maatschappij. Rabobank volgt deze ontwikkelingen aandachtig vanuit het maatschappelijk debat en de wettelijke verantwoordelijkheid die aan de bank zijn toegewezen.

Banken spelen uiteraard een belangrijke rol in het betalingsverkeer. Klanten zijn vrij om zelf te kiezen aan wie zij geld overmaken dus ook naar online kansspelaanbieders. Banken hebben de plicht naar hun klant om deze transacties tijdig uit te voeren binnen de kaders van de wet. Dat verwachten klanten ook van hun bank. Tegelijkertijd voert de bank transactiemonitoring uit op basis van het daarvoor geldende wettelijke kaders.

Vanuit de Wet op de Kansspelen (WoK) en de nadere uitwerking hiervan is de zorgplicht om gokverslaving te voorkomen belegd bij de kansspelaanbieders. Waar banken aanvullend mee kunnen helpen is om klanten inzicht te bieden in hun betalingen en om bewustwording te creëren over uitgavenpatronen en besparingsmogelijkheden. Zo kunnen klanten in de Rabo App via de Inzicht functionaliteit makkelijk zien hoeveel geld er bijvoorbeeld binnen komt, en waar zij hun geld weer aan uitgeven. Ook kunnen zij hierin tips vinden en bijvoorbeeld budgetten aanmaken. Ook als sector zetten banken zich via de NVB in om schuldenproblematiek aan te pakken.”

Bonafide cliënten?


Het enigma omtrent “hoe een bank bekijkt of een cliënt zoals een casino bonafide is” blijft onbeantwoord. Nog steeds maken illegale casino’s op grote schaal gebruik van bijvoorbeeld IDeal. Casinozorgplicht onderzocht recentelijk nog de betaalmogelijkheden bij een drietal illegale casino’s door accounts aan te maken. Bij alle 3 kon de Rabobank worden gebruikt als betaalplatform.


Eén van de gevolgen is dan ook dat de Kansspelautoriteit machteloos moet toekijken hoe illegale casino’s middels vernuftige wegen betaalverkeer uit Nederland binnentrekken.

100

Zijn banken mede aansprakelijk voor gokverliezen als bewezen is dat zij zaken doen met een illegaal casino?

Scroll to Top