10 maart 2025, CasinoZorgplicht
Unibet, een van oorsprong Zweedse online gokaanbieder, is onlangs overgenomen door de Franse loterijgigant Française des Jeux (FDJ). Door de overname van €2,6 miljard wil FDJ zich opwerpen als een internationale topspeler in online kansspelen . Onder andere zet Unibet zijn agressieve marketingstrategie onverminderd voort. Dit roept zorgen op over de invloed op consumenten en de transparantie richting spelers, een ontwikkeling die ook in Nederland nauwlettend gevolgd wordt.
Agressieve marketing; Ongericht

Een blik op Unibet’s marketingaanpak laat zien dat het bedrijf niet terugdeinst voor opvallende reclamecampagnes. In Tallinn, Estland, is het merk bijvoorbeeld nadrukkelijk zichtbaar in het straatbeeld. Zo werd daar recent de grootste evenementenhal omgedoopt tot een soort Unibet Arena. Reizigers die aankomen op de ferryterminal worden geconfronteerd met grote Unibet-advertenties en promotiekraampjes – een duidelijk voorbeeld van het offensieve marketingoffensief waarmee Unibet voorbijgangers en toeristen probeert te verleiden.
Deskundigen en toezichthouders waarschuwen dat de alomtegenwoordige gokreclame een schaduwzijde heeft. In Estland merkte minister Lauri Läänemets op dat sportweddenschappen er “van ’s ochtends tot ’s avonds” worden aangeprezen. Volgens hem veroorzaakt dat consistente schade – gokverslaving kan gezinnen ontwrichten. Kwetsbare groepen lopen daarbij het meeste risico. Het agressieve marketingoffensief van Unibet onder FDJ houdt deze discussie over balanceren tussen commerciële doelen en consumentenbescherming levendig.
Moeizame inzage in data en Kamervragen in Nederland
Naast de impact van reclame speelt er voor consumenten een ander punt: het verkrijgen van inzicht in eigen gokgegevens. Nederlandse spelers die in het verleden (voor de legalisatie) bij Unibet gokten en daarbij geld verloren, willen weten hoeveel zij precies kwijtgeraakt zijn. Dergelijke gegevens zijn cruciaal, bijvoorbeeld om verliezen terug te vorderen via juridische weg. In de praktijk blijkt inzage echter moeilijk te krijgen. Unibet weigert inzage te geven in persoonlijke transactiegegevens over de periode vóór oktober 2021 . In e-mails aan verzoekers zegt het bedrijf dat het momenteel de transactiegeschiedenis rekken wegens een wettelijke beperking onder de Maltese wetgeving en de EU-privacyverordening (AVG). Dit standpunt nam Unibet in na de overname door FDJ . Voor gedupeerde gokkers is die opstelling frustrerend en hebben recht op hun data en zien dit als weigering van aansprakelijkheid te ontlopen.
De langdurige weerstand van Unibet om deze gegevens te verstrekken is inmiddels ook op het bord van de politiek beland. In en drie partijen – het CDA, de SP en de ChristenUnie – kritische Kamervragen gesteld over de handelswijze van Unibet . De Tweede Kamerleden Derk Boswijk (CDA), Michiel van Nispen (SP) en Mirjam Bikker (ChristenUnie) vragen onder meer of gedupeerde gokkers overtreden zien en of Unibet hiermee mogelijk in strijd handelt met de AVG. Zij dringen er bij de minister op aan om de Kansspelautoriteit (Ksa) en de Autoriteit Persoonsgegevens in te schakelen voor handhaving, en wijzen er met deze opstelling rechtszaken “bewust dwarsboomt”.
De Kansspelautoriteit heeft bevestigd op de hoogte te zijn van de situatie en “beraadt zich op mogelijkheden” om in te grijpen. Als vastgesteld wordt dat Unibet consumentenrechten schendt, riskeert het bedrijf boetes of zelfs intrekking van zijn vergunning in Nederland.
FDJ zwijgt ondanks een maand lang vragen
Voor Nederlandse consumenten is de uitkomst van deze ontwikkelingen van belang. Het laat zien hoe Unibets expansiedrift onder FDJ botst met verantwoord spelen en consumentenrechten. Om de intenties en visie van de nieuwe eigenaar te achterhalen, heeft CasinoZorgplicht FDJ herhaaldelijk benaderd met een serie vragen over hun marketingstrategie en de omgang met consumentenrechten. Over een periode van ruim een maand kreeg FDJ drie keer de kans om te reageren. Tot op heden heeft het bedrijf ervoor gekozen om niet te antwoorden.
Het uitblijven van een officiële reactie roept vragen op over FDJ’s rol in de strategie van Unibet. Terwijl consumenten, politiek en toezichthouders zich buigen over de balans tussen commerciële groei en consumentenbescherming, blijft de nieuwe eigenaar stil. Het is de vraag of dit een bewuste keuze is of dat FDJ zich nog moet positioneren in het complexe speelveld van internationale kansspelregulering. Ondertussen blijven spelers in het ongewisse over hun rechten, en blijft Unibet’s zichtbaarheid groeien – van ferryterminals in Tallinn tot voetbalstadions.