Reactie CasinoZorgplicht op de Fundamentele Koerswijziging Kansspelbeleid

IMG_3779

15 Februari 2025, CasinoZorgplicht

Staatssecretaris Struycken (Rechtsbescherming) heeft een nieuwe visie op het kansspelbeleid gepresenteerd, met als hoofddoel het beschermen van alle burgers tegen de negatieve effecten van kansspelen, zoals verslaving en schulden. Deze herziening is ingegeven door onderzoeken die aantonen dat het huidige beleid onvoldoende bescherming biedt, met name voor minderjarigen en jongvolwassenen.

Sinds de legalisering van de online kansspelmarkt in 2021 is het aantal online gokkers gestegen, evenals het aantal risico- en probleemspelers in deze kwetsbare groepen. Ondanks eerdere maatregelen, zoals het verbod op ongerichte reclame en regels rondom speellimieten, acht de staatssecretaris verdere stappen noodzakelijk.

De voorgestelde maatregelen omvatten onder meer het verhogen van de minimumleeftijd naar 21 jaar voor deelname aan risicovolle kansspelen, het aanscherpen van de zorgplicht voor aanbieders en het invoeren van een overkoepelende stortingslimiet met een financiële draagkrachttoets. Daarnaast zullen de reclameregels worden aangepast om de aantrekkingskracht van online gokken te verminderen.

Om de illegale gokmarkt aan te pakken, krijgt de Kansspelautoriteit (Ksa) extra handhavings- en toezichtinstrumenten, zoals het blokkeren van illegale websites. De komende periode worden voorbereidingen getroffen voor aanpassing van de wet- en regelgeving, met de verwachting dat eind 2025 een wetsvoorstel geformuleerd kan worden. In de tussentijd wordt bekeken of bepaalde maatregelen, zoals aanscherping van de zorgplicht en reclamebeperkingen, al eerder kunnen worden ingevoerd.

Aanbevelingen van CasinoZorgplicht

De recente koerswijziging in het kansspelbeleid, aangekondigd door staatssecretaris Struycken, onderstreept de noodzaak van strengere regelgeving en handhaving binnen de goksector. Nu duidelijk is welke aanbieders legaal opereren en welke niet, rijst de vraag in hoeverre spelers zelf verantwoordelijkheid dragen bij deelname aan illegale kansspelen. CasinoZorgplicht doet hierbij een aantal aanbevelingen die zowel de positie van de speler als de integriteit van de markt versterken.

1. Een Realistische Aanpak van Illegaal Online Gokken

Op dit moment is deelname aan illegale kansspelen formeel strafbaar volgens de Wet op de Kansspelen (WOK), met een theoretische boete van €8.700 en een strafblad. In de praktijk wordt deze wet echter niet gehandhaafd op online spelers, terwijl fysieke illegale gokhuizen en homegames spelers wél regelmatig worden aangepakt. Dit leidt tot een onevenwichtige situatie. Het gaat namelijk beide om illegaal gokken.

Bron: Pointer


Een realistische oplossing zou zijn om spelers die bewust kiezen voor illegale (online) casino’s te confronteren met de consequentie dat hun winst wordt ontnomen. Dit sluit aan bij bestaande civiele procedures waarin gokkers hun verliezen bij illegale aanbieders terugvorderen. Op die manier wordt niet alleen de aantrekkelijkheid van illegale casino’s verminderd, maar wordt ook de rechtsgelijkheid hersteld tussen fysieke en online handhaving. Een speler die bijvoorbeeld vaker in een illegale poker homegame wordt aangetroffen krijgt wel degelijk boetes of sancties opgelegd. De wet is voor illegaal offline of online gokken hetzelfde, De Wet Op Kansspelen.

2. Belasting op Winsten uit Illegale Kansspelen Als Overheidscampagne

Een effectieve maatregel om spelers af te schrikken van illegale casino’s is de fiscale aanpak: winsten uit illegale online kansspelen zijn namelijk belast. Gokkers van legale aanbieders zoals Toto, Holland Casino Online, FairPlay en Jacks betalen geen kansspelbelasting, omdat deze bedrijven dit direct afdragen. Bij illegale aanbieders ligt de belastingplicht echter bij de speler zelf.

Een publiekscampagne in de trant van 

“Geld gewonnen bij een illegaal online casino? De Belastingdienst komt bijna de helft halen!” 


kan spelers bewust maken van de financiële risico’s. Door hier actief op te handhaven, ontstaat een extra drempel voor deelname aan illegale kansspelen. Het geld moet toch via een bank bij de Nederlandse speler terechtkomen. Daar heeft de belastingdienst zicht op.

3. Juridische Gevolgen voor Illegale Kansspelbedrijven

Indien massaclaims en civiele procedures tegen illegale aanbieders slagen na de uitspraak van de Hoge Raad op 1 oktober 2025, betekent dit dat winsten die door deze bedrijven zijn gemaakt juridisch onrechtmatig zijn. Dit roept de vraag op of uitgekeerde dividenden en winstdelingen in feite witgewassen gelden zijn.

De WOK kwalificeert het aanbieden van (online) illegale kansspelen als een misdrijf. Het Openbaar Ministerie en de Belastingdienst zouden daarom een schikking kunnen treffen met aanbieders die vóór 2021 illegaal opereerden, vergelijkbaar met eerdere transacties in de Rykiel-zaak. Grote kansspelbedrijven zoals Unibet, LeoVegas, Betsson en Bet365, die nu legaal zijn maar voorheen zonder vergunning actief waren, zouden naar rato van hun illegale activiteiten een bijdrage kunnen leveren. Met de extra inkomsten uit dergelijke schikkingen zou de kansspelbelasting weer verlaagd kunnen worden naar 29%, waardoor de legale markt aantrekkelijker blijft.

Voor de goede orde, “fine” betekent boete


4. Een VOG voor Kansspelbedrijven

Om de integriteit van de sector te waarborgen, zou een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) voor kansspelbedrijven kunnen worden ingevoerd. Bedrijven die zich vóór de legalisatie in 2021 correct hebben opgesteld door te wachten met het aanbieden van online kansspelen tot de wet dit toestond, zouden een volledige VOG kunnen verkrijgen.

Voor aanbieders die vóór de regulering illegaal opereerden, zou een trapsgewijs systeem kunnen gelden, waarbij de hoogte van hun winsten aan een plafond wordt gekoppeld of waarbij zij onderworpen worden aan strengere vergunningsvoorwaarden. Indien schendingen ernstig genoeg zijn, zou de mogelijkheid moeten bestaan om de eigenaren strafrechtelijk te vervolgen, aangezien het zonder vergunning aanbieden van kansspelen juridisch gezien een misdrijf blijft.

Conclusie

Uit een WOO-verzoek van CasinoZorgplicht blijkt dat de Nederlandse belastingplicht voor kansspelbedrijven enkel geldt voor bedrijven met een fysieke vestiging in Nederland. Dit staat haaks op de WOK, die niet kijkt naar de locatie van de aanbieder maar naar de vraag of een kansspel illegaal wordt aangeboden. Of dat Malta of Nederland is zou niet moeten uitmaken. Het Openbaar Ministerie heeft in het verleden laten zien bereid te zijn om via schikkingen geld te onttrekken uit illegale kansspelpraktijken. Maar het overheidsorgaan liet grote jongens als Unibet en PokerStars én Google lopen. Die kans ligt er alsnog en zal de Staatskas spekken waardoor de Kansspelbelasting terug kan naar een acceptabel niveau.

Door een combinatie van strengere fiscale handhaving, een VOG voor aanbieders, en een realistische benadering van illegale spelers, kan de gokmarkt verder worden gereguleerd. Spelers dragen hierin ook een eigen verantwoordelijkheid: zij kunnen niet alleen juridisch en fiscaal geraakt worden, maar lopen ook het risico om winsten te verliezen of betrokken te raken bij civiele procedures om verliezen terug te claimen. Dit alles draagt bij aan een eerlijkere en veiliger kansspelmarkt voor iedereen.

Een veilige overkoepelende stortingslimiet naar draagkracht is absoluut een pré.

771

Zijn banken mede aansprakelijk voor gokverliezen als bewezen is dat zij zaken doen met een illegaal casino?

Scroll to Top